Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Monstre i CoSpaces og Tinkercad

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Software
  • Trin Indskoling,Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Denne ressource stammer fra et undervisningsforløb omhandlende monstre og var målrettet en 2. klasse, men kan både bruges i indskoling og mellemtrinnet og evt. i udskoling som ressource til at lære at benytte programmerne.

I forløbet med 2. klassen havde de, som forberedelse, læst nogle bøger om monstre, heriblandt bogen Vitello Bygger en monsterfælde skrevet af Kim Fupz Aakeson og Niels Bo Bojesen. Som afslutning på forløbet, blev klassen introduceret til CoSpaces og Tinkercad – to programmer, som du kan læse mere om i nedenstående kapitler.

Ressourcen indeholder en række videoer, der har til formål, at være selvinstruerende, og som bl.a. gør eleverne i stand til at kunne 3D-modellere, samt eksportere og importere deres håndtegnede tegninger fra et program til et andet.

Kapitler

CoSpaces er en platform, der tillader eleverne at skabe, udforske og dele 3D-virtuelle verdener. Programmet er flittigt brugt af lærere og elever i hele landet. CoSpaces kan bruges til at visualisere og interagere med forskellige emner på en interaktiv måde.

Af særlige nøglefunktioner og anvendelser af CoSpaces kan nævnes:

  1. 3D-skabelse: Eleverne kan skabe deres egne 3D-modeller og virtuelle miljøer ved hjælp af enkle træk-og-slip-værktøjer. Dette gør det tilgængeligt for både begyndere og mere avancerede brugere.
  2. Programmering: CoSpaces understøtter programmering ved hjælp af blok-baseret kodning (minder om Scratch) og tekstbaseret kodning (som JavaScript). Dette gør det muligt for eleverne at tilføje interaktivitet og animationer til deres 3D-verdener.
  3. Virtuel og Augmented Reality: CoSpaces understøtter både virtuel virkelighed (VR) og udvidet virkelighed (AR), hvilket giver eleverne mulighed for at opleve deres skabelser på en mere immersiv måde ved hjælp af VR-headsets eller mobile enheder.
  4. Uddannelsesværktøj: Mange skoler og undervisningsinstitutioner bruger CoSpaces til at understøtte læring inden for forskellige fag, såsom historie, naturvidenskab, matematik og kunst. Studerende kan skabe projekter, der demonstrerer deres forståelse af emnerne gennem 3D-modeller og interaktive historier.
  5. Deling og Samarbejde: CoSpaces gør det nemt at dele skabelser online, hvilket tillader samarbejde mellem elever og lærere. Man kan også udforske og interagere med projekter, der er delt af andre brugere over hele verden.

CoSpaces kombinerer kreativitet, teknologi og læring, hvilket gør det til et kraftfuldt værktøj i moderne uddannelse. Det hjælper elever med at udvikle færdigheder inden for design, programmering og problemløsning gennem en engagerende og sjov platform.

CoSpaces er tilgængeligt i den fulde version via skoletube.dk.

Ressourcer

I dette kapitel kan du se udførlige videoguides i hvordan man benytter CoSpaces. Bemærk venligst, at det er versionen af CoSpaces via skoletube.dk, der er brugt.

I dette kapitel kan du kort læse om hvad Tinkercad er.

Tinkercad er en kraftfuld og brugervenlig online platform, der er ideel til at integrere i undervisningen på tværs af forskellige fagområder. Af særlige nøglefunktioner og anvendelser af CoSpaces kan nævnes:

  1. Brugervenlighed: Tinkercad er designet til at være intuitivt og let at bruge, hvilket gør det tilgængeligt for elever i alle aldre. Den enkle træk-og-slip-grænseflade betyder, at elever hurtigt kan komme i gang med at skabe 3D-modeller uden forudgående kendskab.
  2. 3D-Design: Tinkercad gør det muligt for elever at designe og modellere 3D-objekter. Dette kan bruges i fag som matematik (geometri), naturvidenskab (biologi, fysik), kunst og teknologi. Elever kan visualisere komplekse koncepter og udvikle deres rumlige tænkning.
  3. Elektroniksimulering: Tinkercad inkluderer en elektronik-simulator, der giver elever mulighed for at bygge og simulere elektroniske kredsløb. Dette er særligt nyttigt i fag som fysik og teknologi, hvor elever kan eksperimentere med kredsløb og komponenter uden risikoen for fejl i virkelige kredsløb.
  4. Codeblocks: Tinkercad tilbyder også Codeblocks, en funktion til blok-baseret programmering af 3D-modeller. Dette hjælper elever med at lære grundlæggende programmeringskoncepter og logik på en visuel og engagerende måde, der kan anvendes i computer science og teknologiundervisning.
  5. Forberedelse til 3D-print: Tinkercad gør det nemt at forberede modeller til 3D-printning. Dette kan integreres i projekter, hvor eleverne skaber prototyper eller modeller, som kan printes og fysisk evalueres. Det bringer en praktisk komponent til STEM-undervisning og gør læringen mere håndgribelig.
  6. Tværfaglig Anvendelse: Tinkercad kan anvendes i en række fagområder, hvilket fremmer tværfagligt samarbejde og projekter. For eksempel kan elever i et projekt integrere viden fra både naturvidenskab, teknologi og kunst for at skabe en funktionel og æstetisk tiltalende model.
  7. Deling og Samarbejde: Platformen gør det let for elever og lærere at dele projekter og samarbejde i realtid. Dette kan fremme samarbejde, hvor elever lærer af hinandens designs og idéer.
  8. Oprettelse af brugere: Tinkercad er gratis at benytte, men for at eleverne skal kunne benytte Tinkercad (grundet deres alder, må de ikke selv oprette en konto), kan du, efter at du har oprettet en konto til dig selv, se videoerne 1. Opret klasse og tilføj elever i Tinkercad og 2. Sådan deltager eleven i klassen for at tilføje en en eller flere elever til din klasse.

I dette kapitel kan du se videoguides i:

  • hvordan man benytter Tinkercads grundlæggende funktioner,
    • video 1
  • hvordan man laver et monster,
    • video 2
  • hvordan man eksporterer og importerer sit design fra henholdsvis Tinkercad til CoSpaces,
    • video 3
  • hvordan man opretter en class (klasse) og tilføjer eleverne til denne.
    • video 4 og 5
    Materialet er udarbejdet af
    CFUmaker, Søren Knudsen, Daniel Ingebrigtsen
    Creative Commons - CC/BY/NC/SA
    Læs om rettighederne til dette materiale »