Der er mange muligheder for at arbejde i med Lego Spike Essential(LSE) i matematik, fx med addition, måling og algoritmer. I dette forløb er fokus på at tælle og måle, imens eleverne forsøger at forholde sig til et simpelt designspørgsmål. Eleverne skal eksperimentere, konstruere og redesigne en model som laves ud fra en af vejledninger i den tilhørende app. Valget og rækkefølgen af aktiviteter i dette forløb tager udgangspunkt i, at eleverne er uerfarne i brugen af LSE. Den mest oplagte organisering af eleverne vil være i makkerpar, da det er optimalt i forhold til den læring som foregår, når eleverne konstruerer og kommunikerer i arbejdet med LSE.
Til dette forløb skal eleverne bygge modellen “miniature mini-golf”. Modellen er velegnet til at give eleverne muligheder for redesigne, fx i forhold til længde og bredde, uden at der bliver for mange parametre de skal holde øje med. Vejledning til modellen findes i LSE appen under “Undervisningsforløb” og dernæst under “Sjove tivolispil”. Eleverne har formodentlig brug for hjælp til at finde vejledningen, men derefter tager det dem ikke lang tid at lave modellen. Hjælp til den tekniske opstart af arbejdet med LSE kan findes her.
Umiddelbart efter eleverne har placeret den sidste legoklods i modellen, så skal de redesigne modellen i forhold til et simpelt designspørgsmål. Spørgsmålet kan have en specifik modtager eller gruppe af modtagere for øje. Det er under alle omstændigheder vigtigt med en modtager for at der skabes meningsfuldhed i arbejdet med at redesigne modellen. Modtageren kan være fx være forældre, bedsteforældre, en yngre elevgruppe eller en ældre elevgruppe. Uanset hvad, vil et fokus på målgruppen kræve at eleverne forsøget at sætte sig ind modtagerens karakteristika, ønsker eller behov.
Aktivitet – Eleverne brainstormer på modtageren
Aktiviteten kan fx gennemføres som klasseaktivitet, hvor læreren samlet elevernes forslag på på tavlen, så der skabes et overblik. Læreren kan fx spørge eleverne:
Spørgsmålene har til formål at hjælpe eleverne til at skabe sig et billede af modtagerens præferencer og særtegn, så det blivere nemmere og mere relevant når der skal laves et redesign. Herefter præsenteres det andet benspænd som eleverne skal have med i overvejelserne når de skal redesigne, nemlig størrelse på deres redesignede model. Eleverne skal forsøge at redesigne modellen til at være større og samtidig tilgodese behovene hos den valgte modtager. Det overordnede designspørgsmål kan i så fald se ud som følger:
Hvor stor kan golfbanen blive, så det er sjovt og udfordrende at spille på den? Hvordan skal banens udformning og udseende ændres, så “bedstemor” synes den er interessant at prøve?
Når eleverne sættes i gang efter præsentation af designspørgsmålet, så kan det være en god idé at sætte en synlig tidsramme op, fx ved brug af et klasseur med alarm. Udover arbejdet med designspørgsmålet kan give eleverne nogle opgaver, som kan være med til at fastholde et fokus på udvalgte matematiske færdigheder, som kan være med til at give eleverne en forståelse for argumentation ved brug af matematik. Opgaverne kan være:
Til at markere vigtigheden af processen og få at kunne evaluere elevernes læring herunder, så er kan der afvikles en præsentationsrunde af de foreløbige designs. Det er ikke sikkert at alle elever er helt færdige, men det er mindre vigtigt. Det er derimod vigtigt at eleverne får mulighed for at argumentere for de valg de har truffet i forhold til designspørgsmålet. Eleverne kan øve hvordan de forklarer at være endt med netop det udtryk modellen har nu ved at referere og forklare de afprøvninger og diskussioner de har haft i gruppen undervejs. De kan understøtte deres forklaring ved at bruge deres før og efter målinger af modellen.
Huskeliste til eleverne:
Afslutningen kan afvikles på klassen eller i mindre grupper og har til formål at samle op på processens dele og skabe overblik for eleverne. Derudover giver opsamlingen mulighed for introspektion, hvor eleverne overvejer den læringsproces de har været en del af. Hvis læreren laver opsamlingen på klassen, så kan udvalgte begreber og fund nedfældes på tavlen undervejs. Der kan fx laves opsamling på følgende elementer:
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne