Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Den øde ø – Et undervisningsforløb i CoSpaces for mellemtrinnet

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Din Klasse har været så heldig at vinde en flyrejse til et eksotisk feriested. Men på vej mod feriestedet må flyet nødlande, pga. en teknisk fejl. Heldigvis overlever alle flystyrtet og I befinder jer nu på en øde ø et ukendt sted i verden. I skal ved brug af CoSpaces vise hinanden hvad I vil gøre for at overleve og skabe et samfund på øen.

Kapitler

Dette projekt blev lavet som et tværfagligt teknologi-forløb for skolens tre 5. klasser, men det kan sagtens laves med enkeltklasser.

Klasserne havde forinden i dansk arbejdet med et Robisonadeforløb med udgangspunkt i at være strandet på en øde ø – og lavet opgaver relateret hertil (læsning af robinsonade, undersøgt hvilke ting der kunne være gode at have med for at kunne overleve, skrevet dagbog osv), og forløbet var derfor en videreførelse af dette emne.

Undervisningsforløbet gør brug af CoSpaces-programmet, der er en del af skoletube-programpakken.  Der skal påregnes lidt tid til introduktion til programmet, men eleverne lærer hurtigt at anvende programmet, da programmet har ligheder med Minecraft og andre programmer de i forvejen kender.

Vi startede med en fælles introduktion til opgaven, hvor eleverne fik udleveret boardingpas og skulle tage plads i en flyvemaskine vi havde stillet op i dramasalen. Lærerne spillede rollerne som pilot- og stewardesser og tog imod eleverne da de ankom, anviste dem deres pladser og bød dem velkommen osv. Efter takeoff fik eleverne udleveret en forfriskning og der blev sat en tegnefilm på storskærmen. Men så skete det uheldige at der blev meldt mayday over højttaleren. Eleverne blev gennet ud af dramasalen iført redningsveste lavet af nettoposer og klassen blev herefter instrueret i opgaven med den øde ø.

Ovenstående introduktion til forløbet kan godt udlades.

Formål med forløbet

  1. At give eleverne indsigt i CoSpaces-programmet, så eleverne ved hjælp af programmet kan vise deres opgaveløsninger i en 3D-verden med simple animationer. At give eleverne indblik i hvordan man kan skabe en virtuel 3D verden.
  2. At lade eleverne samarbejde om at løse forskellige problemstillinger relateret til en situation hvor de er strandet på en øde ø.
  3. At lade eleverne udvise fantasi og kreativitet.

Opgaver som eleverne skulle løse

Hver klasse blev inddelt i 6 grupper (a 3-4 elever), der hver skulle arbejde med et område og de problemstillinger der knyttet sig til dette område. Grupperne skal hver lave en eller flere scener i CoSpace, der skal vises for resten af klassen i slutningen af forløbet.

Hver gruppe skulle behandle et af følgende emner, se næste kapitler.

Husk at alle grupperne skal være kreative og prøve at udnytte CoSpace programmet så meget så muligt.

Grupperne laver hver deres scene til øen – og de præsenterer deres løsningsforlag for klassen ved en samlet afslutning.

Denne gruppe skal indrette beboelse til klassen på øen. Der skal tages stilling til hvordan boligen skal se ud, om der skal være en fælles bolig eller flere små adskilte boliger, hvor der skal bygges, hvilke faciliteter der skal være i boligen osv.

Denne gruppe arbejder med hvordan samfundet på øen skal organiseres. Hvilke regler skal være gældende, skal der være specielle steder på øen, der skal bruges til religiøse eller kulturelle formål, f.eks. samlingsplads, kultplads, fængsel og lignende. Gruppen skal også komme med forslag til regler for øen, arbejdsfordeling osv.

 

Gruppen skal etablere landbrug på øen, og beskrive hvor der skal etableres marker, hvilke afgrøder og eventuelle husdyr men skal holde. Der er også mulighed for andre fødekilder, f.eks. havfiskeri, dambrug osv.

Gruppen skal finde steder på øen hvor der kan udvikles teknologier der kan gøre livet på øen nemmere for alle. Det kan f.eks. være veje, broer, jernbaner, havne osv. men også teknologier som solceller, vindmøller eller vandmøller.

Denne gruppe skal kortlægge øen og beskrive naturressourcer og steder på øen og i havet omkring øen. Der er flere steder på øen der fra start er uudforsket – og hvem ved hvad der dukker op her – det kan bl.a. være skønne vandfald, fede badestrande, laguner og undersøiske rev.

Denne gruppe skal fokusere på hvordan man kan skabe kontakt til omverdenen. Det kan være der skal bygges en tømmerflåde, et stort signal bål, en kæmpe radiomast eller andet.

Lektion 1-2: Introduktion til CoSpaces-programmet. De vigtigste funktioner gennemgås og eleverne får mulighed for at prøve programmet selv (læreren behøver kun et minimumskendskab til programmet, eleverne finder hurtigt selv ud af funktioner og brug).

Lektion 3-4: Klassen inddeles i grupper og grupperne får tildelt en af nedenstående opgaver. Evt. fælles snak i klassen med brainstorm om hvordan opgaverne løses, samt fælles fodslag omkring hvordan der bygges (så elever ikke sletter hinandens byggerier).

Lektion 5-10: Grupperne arbejder med løsninger. Evt. fælles snak i klassen om løsninger og udveksling af ideer. Evt. introduktion til 3D-briller, så eleverne kan prøve at bevæge sig rundt i deres verden virtuelt.

Lektion 8-12: Færdiggørelse, fremlæggelser og afslutning. Grupperne fremlægger deres verden (ideer og byggerier). Derefter Fælles snak i klassen om anvendelse af teknologien, hvad har vi lært, kan man bruge programmet til noget osv. Eventuelt fremvisning for andre klasser og/eller forældre.

Materialet er udarbejdet af
Morten Wittrup Sørensen
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »