Micro:bitten tilkobles via bluetooth til computer/chromebook. Herefter kan man bruge microbittens indbyggede accelerometer sensor, til at styre sprites i Scratch/Codinglab (skoletube).
Med den teknologi, skal eleverne arbejde med designudfordringen:
“Design og programmer en fed controller der med brugerens bevægelser skaber en unik spiloplevelse”
Hvis du bruger pc/mac, skal du hente og installere programmet “Scratchlink”. Du finder vejledningen og programmet her: https://scratch.mit.edu/download/scratch-link
Bruger du Chromebook, skal du have installeret Scratch som en app på chromebooken gennem playbutikkken.
Her er 2 kodeeksempler, der viser hvordan du kan bruge micro:bitten som controller. Klik på “Se koden bag”. Afprøv programmerne.
Simpel styring: https://scratch.mit.edu/projects/1044450708/
Avanceret styring: https://scratch.mit.edu/projects/304341402/
Troubleshooting;:
Vær opmærksom på, at du ikke bruger controlleren i flere scratch programmer på samme tid
Hvis du ikke kan få micro:bitten til at virke, så gør sådan her:
Designudfordring: Med den teknologi, skal eleverne arbejde med designudfordringen: “Design og programmer en fed controller der med brugerens bevægelser skaber en unik spiloplevelse”
Du kan med fordel arbejde med forløbet som en designproces.
I sidste fase af idéudvælgelsen skal du hjælpe eleverne med IKKE at vælge for komplekse ideer. Især skal de spil de udvikler være helt simple.
Det kan være værdifuldt, at eleverne kort pitcher deres idé for klassen inden produktionen starter. Her kan du få indblik og føling med elevernes proces og blive særligt opmærksom på grupper der er i risiko for ikke at kunne komme i mål med projektet. Det er også en glimrende lejlighed til at klassen videndeler og inspirerer hinanden.
Her er et link til en styret designproces til selve computerspillet: https://www.kodechamp.dk/kom-godt-i-gang/id%C3%A9udvikling
Introducer eventuelt begrebet “Proof of concept”. Det betyder, at eleverne til at starte med sætter alt ind på, at få en helt simpel prototype til at virke. Dvs. at eleverne kan styre med microbitten, de kan få de simpleste spilelementer til at virke og de kan lave en simpel controller. De kan altid udvide med fede ideer og elementer senere, når det grundlæggende virker.
Eleverne kan skabe mange kreative typer af controllere med microbit som bevægelsessensor:
Udfordringen er, at få placeret og programmeret microbitten på en måde, så styring opleves naturlig og intuitiv. Det kan kræve at man arbejder iterativt med løbende prototypeudvikling og brugertest.
Der er mange muligheder for at bruge makerspacemaskiner i prototype udviklingen:
Du kan f.eks. sætte et designkriterie, at mindst 2 af skolens makerspacemaskiner skal indgå i deres løsning af designudfordringen.
Se HER om du kan låne micro:bit på dit lokale CFU
Creative Commons - CC BY NC
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne