Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
Et billede af designprocesmodel udviklet af Aarhus Universitet.
V Viden om
Markér som favorit Fjern som favorit

Designcirklen

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Didaktik
  • Trin Til læreren

Designcirklen er en designdesignprocesmodel udviklet af forskere fra CCTD, Aarhus Universitet i samarbejde med FabLab@SCHOOLdk.

 

Som flere andre designmodeller er tankegangen cirkulær og iterativ, således at man gennemgår de forskellige faser flere gange.

Når man bruger denne model, tager man oftest udgangspunkt i en designopgave, som lægger op til en undersøgelsesfase inden eleverne går i gang med selve designet.

Kapitler

Modellen indeholder seks faser:

  1. Designopgave

Beskriver det problemfelt, som man ønsker at arbejde sig ned i. Man forholder sig IKKE til gode idéer, materialer eller teknologier og fabrikationsmuligheder.

  1. Feltstudier

Her undersøger man sit arbejdsfelt. Man stiller skarpt på, hvad man har brug for at lære, for at kunne løse sin design opgave. Man bruger IKKE sin egen viden eller mavefornemmelse, men undersøger omverdenen.

  1. Idégenerering

Her skabes idéer – mange forskellige idéer.  Pas på, du ikke kommer til at elske din egen første idé, men at du kommer frem med flere og forskellige idéer. Det er ALDRIG den første idé, der er den bedste – den er et VIGTIGT skridt på vejen.

  1. Fabrikation

Her vælges materialer og teknologier, der kan vække prototypen til live. Vær kritisk i forhold til hvilke teknologier og materialer I vælger.

  1. Argumentation

Der sker løbende valg og fravalg i løbet af designprocessen. I skal kunne begrunde jeres valg. Intet må være tilfældigt.

  1. Refleksion

Er ligesom også til stede i hele designprocessen, men kommer eksplicit til udtryk, når projektet tages i brug. Det er også i refleksionsfasen, I forholder jer til, hvad I har lært af processen og hvad I kan bringe med jer ind i nye projekter.

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »