Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
V Viden om
Markér som favorit Fjern som favorit

Designproces – tool kit fra Designskolen i Kolding

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Design

En praksisnær designproces fra Designskolen i Kolding, her i en vinklet og målrettet udgave til dig, der underviser i grundskolen og med konkrete værktøjer.  

Formålet med designprocessen er både at kunne skabe et overblik over, hvor man er i processen, samt at kunne anvende de konkrete værktøjer, som modellen indeholder, på en hensigtsmæssig måde. 

Værktøjerne i designprocessen er en vekslen mellem henholdsvis at ÅBNE og LUKKE, alt efter hvor man er og hvad der er brug for at komme videre i processen. F.eks. er en Observation et åbnende værktøj, hvor man indsamler viden og lærer og får ny viden. Den efterfølgende analyse af observationen afgrænser og hjælper en med at prioritere og træffe valg.  

Designprocessen går ofte fra fasen Indsamle til at Forstå, hvorefter der Udtænkes og til slut Udføres. Igennem hele designprocessen er der et femte rum – Proces, der hele tiden kigges mod, for at sikre en lærerig og fremadskridende proces for eleverne.

Designprocessen og de konkrete værktøjer kan både anvendes i enkelte fag og på tværs af alle fag og kan være med til at skabe større fokus på praksisfaglighed, PBL og I&E, da der arbejdes projektbaseret og ofte med reelle problemstillinger, hvor eleverne selv genererer og skaber konkrete produkter til deres målgruppe.

Værktøjerne er målrettet grundskolen og redesignet en anelse af tidligere afdelingsleder af FabLab Odense og nuværende Specialkonsulent ved Institut for Design, Medier og Uddannelsesvidenskab – SDU Maker Lab – Flemming Bech Thøisen, som også har givet tilladelse til deling.

Kapitler

Generelt for designprocessen er det vigtigt at pointere, at man ofte ikke på forhånd kan vide hvilke værktøjer, der vil være brug for, men at de 4 rum i designmetoden stiller en række værktøjer til rådighed, og at man undervejs i processen vælger de mest relevante værktøjer og sikrer processens fremdrift. Derfor kan metoden og værktøjerne også med fordel præsenteres for eleverne og printes ud, så de gennem løbende erfaring og feedback selvstændigt kan anvende værktøjerne, her primært målrettet udskolingen. Det giver også eleverne indsigt i processen og hvad de har brug for, for at komme videre. 
Der kan dog med fordel lægges en lang række feedback loops og dialogværktøjer ind, for at sikre formativ feedback. 

Indsamle 

Her fokuseres der på at indsamle eksisterende og/eller ny viden. Det kan være gennem interviews, undersøgelser, observationer, behov, tendenser osv. Man tager udgangspunkt i den nuværende situation, hvor der indsamles og udforskes. 


Forstå 

Her fokuseres der på at skabe sig overblik over, definere og forstå den nuværende situation, de problemstillinger der arbejdes med og konkrete muligheder. Her organiseres, analyseres og vurderes den viden man har indsamlet. 


Udtænke 

Her fokuseres der på at udtænke og komme på mulige ideer og perspektiver på fremtidige løsninger. Det kan være ved at idégenerere, skitsere og skabe mock-ups. 


Udføre 

Her fokuseres der på at skabe mulige fremtidsløsninger, ved fx. at udvikle fysiske modeller og storyboards. Ligesom man tester ens modeller og fremtidsløsninger i forskellige perspektiver, her ideelt hos målgruppen, for at optimere ens løsning. 


Proces 

Som en tværgående platform er rummet Proces. Redskaberne er hverken åbne- eller lukke-værktøjer, men skal ses som en form for hjælperedskaber, der styrer og giver overblik over elevernes arbejdsproces og hjælper med at skabe fremdrift, et godt samarbejde og læring.

 

Værktøjer, der åbner op, er inddelt i 2 underkategorier: Indsamle og Udtænke.
Alle værktøjerne er beskrevet ud fra fire spørgsmål: Hvad, Hvorfor, Hvornår og Hvordan, samt en række Tips til anvendelse, hvilket tilsammen både giver en kort indføring i det konkrete værktøj, samtidig med at det er til at forstå.
Man kan med fordel introducere værktøjerne til eleverne, så de løbende gennem erfaring kan anvende værktøjerne selvstændigt i udskolingen.

Indsamle:

  • Interview
  • Observation
  • Cultural probe

Udtænke:

  • Brainstorm
  • Omvendt brainstorm
  • Idé-KU
  • Rollespil
  • Mock-up
  • Objektbaseret dialog

 

Alle værktøjerne er samlet i denne her pdf-fil:HEJFIVE_ÅBNE

Værktøjer, der lukker, er inddelt i 2 underkategorier: Forstå og Udføre.
Alle værktøjerne er beskrevet ud fra fire spørgsmål: Hvad, Hvorfor, Hvornår og Hvordan, samt en række Tips til anvendelse, hvilket tilsammen både giver en kort indføring i det konkrete værktøj, samtidig med at det er til at forstå.
Man kan med fordel introducere værktøjerne til eleverne, så de løbende gennem erfaring kan anvende værktøjerne selvstændigt i udskolingen.

Forstå:

  • Persona
  • Brugerrejse

 

Udføre:

 

Alle værktøjerne er samlet i denne her pdf-fil: HEJFIVE_LUKKE

Værktøjer i denne her kategori: Proces, kan anvendes tværgående til at understøtte og hjælpe i processen.
Alle værktøjerne er beskrevet ud fra fire spørgsmål: Hvad, Hvorfor, Hvornår og Hvordan, samt en række Tips til anvendelse, hvilket tilsammen både giver en kort indføring i det konkrete værktøj, samtidig med at det er til at forstå.
Man kan med fordel introducere værktøjerne til eleverne, så de løbende gennem erfaring kan anvende værktøjerne selvstændigt i udskolingen.

Proces:

  • Icebreaker
  • Idé-kort
  • Energizer
  • Projektvæg
  • Post-it´s
  • Refleksiv opmærksomhed

 

Alle værktøjerne er samlet i denne her pdf-fil: HEJFIVE_PROCES

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Morten Relster
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »