Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Feedback-briller

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Didaktik
  • Trin Mellemtrin,Udskoling,Ungdomsuddannelse
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Feedbackbriller er helt konkret en kasse med 5 briller i hver deres farve; gul, sort, rød, lilla, grøn og blå. Hver brille repræsenterer en særlig tænkning og tilgang.

Gul brille – Optimisme og positivitet
sort brille – Sortsyn, risiko og ulemper
Rød brille- Reaktioner og følelser
Lilla brille- Værdier
Grøn brille – Kreativitet og forandring
Blå brille – Organisering, regler og rammer

Metoden kan bruges til at få peer-feedback på en ide eller udfordring i en designproces. Hver brille visualiserer en særlig type feedback perspektiv. Metoden støtter feedbackgiveren i at anskue dennes ide eller udfordring fra flere forskellige synsvinkler og få afdækket styrker og svagheder ved idéen.

Brillerne kan også bruges individuelt til at sikre, at flere perspektiver er tænkt med, end hvad der umiddelbart kommer til én i designprocessen.

Kapitler

Metoden består i sin enkelthed i på skift at ”tage de forskellige briller på” og se på ideen ud fra brillens perspektiv.

Den, der skal have feedback, laver et kort pich af ideen. Den eller de deltagere, der skal give feedback, tager en brille på i forskellige farver. Herefter skiftes deltagerne til at give feedback ude fra deres perspektiv (og farve) på idéen.

Metoden kan både bruges som en hurtig energizer, der giver energi til designprocesserne, og sikrer, at alle, eksempelvis i en klassesituation i et makerspace, bevæger sig rundt og besøger hinandens designproces, lader sig inspirere og giver inspiration og nyt perspektiv.

Når metoden bruges på denne måde, anbefales det, at processen rammesættes med forholdsvist korte tidsintervaller. Eksempelvis 10 minutter til pitch og feedback, hvor pitch får 2 minutter og feedback 8, hvor hver brille får ca. 2 minutter hver, til at bidrage med et nyt perspektiv. Det korte tidsperspektiv kan understøtte den kreative proces ved at man skal tænke hurtigt og øve designeren i at være skarp i pitch på, hvad man gerne vil have feedback på.

 

 

Dette format er inspireret af Edward deBonos arbejde med ”tænketeknologier” og specifikt hans teknik med de 6 tænkehatte.

Edward de Bono peger på, at tænkning, kan beskrives som 6 tænkehatte: Den hvide, røde, blå, grønne, sorte og gule tænkehat. Hver tænkehat er udtryk for en mental måde at påtage sig en bestemt måde at tænke på. Man kan som person skifte til en anden tænkehat og dermed en anden tænkemåde på et øjeblik. Alle personer kan dermed, i princippet, påtage sig alle tænkehatte.

Edward deBonos tænkehatte er udviklet til at understøtte kritisk tænkning og problemløsning gennem formativ peer-evaluering og feedback som læring. Edward de Bonos tilgang til tænkning tilskynder feedbackgivere til at tænke fokuseret, dybt og kritisk på det stykke arbejde, de vurderer.