Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
V Viden om
Markér som favorit Fjern som favorit

Innovation og entreprenørskab

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Didaktik

Innovation og entreprenørskab, I&E, er et af folkeskolens 3 tværgående temaer og i arbejdet med I&E er der fokus på idéudvikling, proces og produkt. Her arbejder eleverne ofte med aktuelle og vedkommende problemstillinger, hvor de selvstændigt eller i grupper undersøger og analyserer deres problemstilling, for derefter at idegenerere og udvikle konkrete og reelle produkter, der skaber værdi for deres målgruppe. Problemstillingerne og arbejdet med disse er omdrejningspunktet og elevernes arbejde, løbende indsigt, eksperimenterende tilgang og erfaring er rammerne for at udvikle deres personlige, faglige og sociale kompetencer, i en verden, der konstant forandrer sig.
Det overordnede formål med I&E er at motivere eleverne og skabe konkrete rammer, så de i fremtiden kan indgå i vores samfund som aktive medborgere, iværksættere og innovative medarbejdere.
https://www.emu.dk/sites/default/files/2018-11/Innovation%20og%20entrepren%C3%B8rskab%20-%20vejledning_0.pdf

 

“Entreprenørskab er, når der bliver handlet på muligheder og gode idéer, og disse bliver omsat til værdi for andre. Den værdi, der skabes, kan være af økonomisk, kulturel eller social art.” (Fonden For Entreprenørskab, 2011)

 

”Entreprenørskabsundervisning er indhold, metoder og aktiviteter, der understøtter udvikling af motivation, kompetence og erfaring, som gør det muligt at iværksætte, lede og deltage i værdiskabende processer.” (Fonden For Entreprenørskab, 2013)

 

Entreprenørskab – iværksætteri er for mange i grundskolen svært at realisere, ved rent faktisk at skabe muligheder for, at eleverne realiserer deres ideer og iværksætter dem. Men hvis man kigger mod problemstillinger indenfor det kulturelle og sociale, kan man sagtens finde områder, hvor eleverne har mulighed for at iværksætte deres ideer og følge processen til dørs. Det kan fx. være problemstillinger med udgangspunkt i elevens, klassens eller skolens trivsel, indretning – inde og ude, udsmykning, særlige kendetegn/dimensioner osv.

 

Innovations og entreprenørskabsundervisning fokuserer på at udvikle elevers kompetencer indenfor følgende kompetenceområder:

(www.ffefonden.dk)

Det betyder, at I&E´s undervisning fordrer en mere praksisfaglig, eksperimenterende og produktiv undervisning, hvor eleverne er aktive medskabere af undervisningen, og hvor de i arbejdet med deres prototyper og produkter, både kan anvende analoge og digitale teknologier, har kontakt og dialog med verden omkring dem, samt løbende skal tilpasse og redesigne ift deres målgruppe og respons herfra..
I&E’s undervisning er dog for mange lærere og elever en anderledes undervisningsform og mindset, hvilket for mange vil kræve, at man øver sig og skaber løbende erfaringer. Man kan derfor med fordel tage udgangspunkt i ovenstående kompetenceområder, og ud fra disse, lave mindre øvebaner til eleverne og en selv, da det for mange også er en anderledes måde at undervise på og skabe undervisning. En undervisning hvor eleverne gennem deres projekter og erfaringer anvender fagligheden i praksis og styrker deres personlige faglige læring gennem kompetencer som handlekraft, tværfagligt samarbejde, proceskompetence og selvindsigt. Dermed skaber vi både plads til elevernes foretagsomhed, at de arbejder med åbne processer og involverer faser som omverdensforståelse, definition af problem, idéudvikling, prototyping og testning, gennem en dybere forståelse for menneskers behov og adfærd.
Innovation og entreprenørskabsundervisning er dermed essentielt for at udvikle meningsfuld og vedkommende undervisning med eleverne i centrum.

Kapitler

Fonden For Entreprenørskab har siden 2013 arbejdet ud fra en progressionsmodel (Nybye & Rasmussen, 2013) med fokus på fire kompetenceområder, der skaber en fælles platform for entreprenørskabsundervisning, hvilket er formuleret som: 

  • At give den enkelte mulighed for, og redskaber til, at forme sit eget liv
  • At uddanne engagerede og ansvarstagende medborgere
  • At udvikle viden og ambitioner om at etablere virksomheder og arbejdspladser
  • At øge kreativitet og innovation i eksisterende organisationer
  • At skabe bæredygtig vækst og udvikling, kulturelt, socialt og økonomisk.

(https://www.ffe-ye.dk/media/785757/taksonomi-2-udg.pdf

Kompetencer udvikles gennem sammenhængende faglige forløb baseret på engagement, praksis og refleksion (Illeris, 2013). Undervisning med fokus på entreprenørielle og værdiskabende forløb, underbygger dermed den progression og kompetenceudvikling, men for at styrke de fire dimensioner og sammenhængen imellem dem, samt koblingen til grund- og kernefaglighed, har Fonden For Entreprenørskab i samarbejde med Nordisk ministerråd lavet:
Fra drøm til virkelighed – Om nordiske kompetencemål og didaktiske principper for undervisning i entreprenørskab fra 2015: https://www.ffe-ye.dk/media/783491/fra-droem-til-virkelighed.pdf 

Heri er både en kort introduktion til det særligt nordiske, de entreprenørielle kompetencer og en inddeling i 3 niveauer: 3. klasse, 6. klasse og 9. klasse, samt en række didaktiske principper der understøtter entreprenørskabsundervisning, og som kan bruges til at skabe konkrete øvebaner ud fra den undervisning man praktiserer i forvejen og 4 konkrete eksempler.

 

Principper der understøtter udviklingen af handlingskompetence:

  • At arbejde med værdiskabende / forandrende aktiviteter
  • At arbejde med involvering og elevinddragelse
  • At give eleverne ansvar for aktiviteter
  • At anvende viden og færdigheder i forskellige kontekster
  • At tage afsæt i forskellige kontekster for aktiviteter
  • At anvende netværk og relationer
  • At stimulere varierende samarbejdsformer
  • At stimulere varierende præsentationsformer
  • At stimulere refleksion i forhold til handling.

 

Principper der understøtter udviklingen af kreative kompetencer:

  • At arbejde med eksperimenterende aktiviteter
  • At skabe tidsrum uden bedømmelse
  • At arbejde med skabende aktiviteter
  • At sikre fordybelsestid
  • At stille åbne / umulige opgaver
  • At overraske og etablere det uventede
  • At involvere flere sanser
  • At invitere til refleksion i forhold til fantasi og kreativitet.

 

Principper der understøtter udviklingen af omverdensforståelse:

  • At stimulere nysgerrighed og undren
  • At involvere aktuelle temaer
  • At perspektivere faglighed, viden og færdigheder
  • At involvere sociale, økonomiske og kulturelle kontekster
  • At sikre interaktion imellem individ, skole og omverden
  • At opsøge viden og feedback fra omverden
  • At italesætte verden som mulighed
  • At stimulere refleksion i forhold til skolens omverden.

Principper der understøtter udviklingen af personlige ressourcer:

  • At sikre succesoplevelser
  • At stille tilpas udfordrende opgaver
  • At skabe rum for en anerkendende tilgang
  • At arbejde bevidst med usikkerhed
  • At arbejde med involvering og elevinddragelse
  • At understøtte og vejlede
  • At invitere til refleksion over personlige ressourcer.

Forskningen viser at I&E’s undervisning kan have positive effekter på elevernes motivation, engagement og læringsudbytte, samt hjælpe eleverne med at udvikle en række vigtige færdigheder, såsom kreativitet, problemløsning og samarbejde, som er afgørende i det 21. århundrede.

Fonden for Entreprenørskab har i flere år forsket i både metoder og tilgange til entreprenørskabsundervisning, og samlet set peger forskningen på, at entreprenørskabsundervisning er vigtig for at ruste eleverne til fremtiden, ved at fremme deres evne til at tænke kritisk og kreativt, samt at handle innovativt og entreprenant i en verden, der kræver konstant tilpasning og læring.
(https://undervisningsportalen.imgix.net/z0jpm0ph/faktaark-goer-entreprenoerskabsundervisning-eleverne-gladere-for-at-gaa-i-skole.pdf) 

  • Elever, der har deltaget i entreprenørskabsundervisning, har højere ambitioner for job og uddannelse end ikke-deltagere.  
  • Entreprenørskabsundervisning har en positiv effekt på elevernes intentioner om og lyst til at starte eget.   
  • Elevernes entreprenørielle adfærd uden for skolen stiger: Væsentligt flere elever er ledere og startere af fritidsaktiviteter, efter at de har fået entreprenørskabsundervisning.   
  • Undervisning gennem entreprenørskab har en positiv effekt på elevernes forhold til skole og uddannelse. Dvs. eleverne synes godt om at gå i skole, har det godt med deres kammerater og føler, at de bliver støttet af deres lærere.   
  • Når undervisning om entreprenørskab kombineres med undervisning gennem entreprenørskab opnås størst effekt.   
  • Lærerens undervisningsstil har en stor betydning for, om entreprenørskabsundervisningen får en positiv effekt.

På Fonden For Entreprenørskabs hjemmeside kan du finde en lang række undervisningsforløb, som du gratis kan hente og blive inspireret af – https://ffefonden.dk/grundskolen/
Der er undervisningsforløb fra 0. til 10. klasse og stort set til samtlige fag, hvoraf mange af dem er tværfaglige. Der er desuden også en række videoer og cases.
Og skulle forløbene ikke helt matche jer og jeres elever, er de gode at finde inspiration fra. Her kan forløb fra andre fag eller klassetrin også bruges, for derefter at tilpasse til jeres kontekst.

 

Fonden For Entreprenørskab har desuden to programmer / konkurrencer:

  • Projekt Edison: https://edison.ffefonden.dk/
    Projekt Edison er en landsdækkende opfinderkonkurrence og et undervisningsforløb for elever i 6. og 7. klasse. Lærere og elever vil blive guidet gennem en lærerig proces, hvor eleverne skal bruge deres kompetencer indenfor entreprenørskab, innovation og teknologi til at skabe nye løsninger på virkelige problemer.
    Temaet skifter fra år til år og med det dertilhørende undervisningsforløb kan man både deltage i konkurrencen eller bruge det som inspiration og kan sagtens være rammen omkring et længere projektforløb på 1-3 uger.  
  • Next Level: https://nextlevel.ffefonden.dk/
    Next Level er et entreprenørskabsprogram for elever i 7. til 10. klasse. Programmet giver grundskoleelever mulighed for at prøve kræfter med entreprenørskab på en spændende og lærerig måde ved at gå fra idé til handling. Der er flere måder at arbejde med Next Level på, men fælles er, at de alle leder op til, at eleverne som en del af forløbet deltager i en konkurrence og temaet har i flere år været det gode liv.
    Du kan fx arbejde med Next Level som en del af skolens dimension, valgfag, den innovative projektopgave, tværfaglige projekter eller på andre måder.

Du kan træne din kreativitet, hvilket bestemt både er en vigtig evne, men også ofte ret sjovt.
Idetræning er udviklet til at træne fundamentale evner i at tænke kreativt, og til at bryde med de dominerende tankemønstre og i at udvikle nye unikke idéer.
Ved at udføre øvelserne på www.idetræning.dk bliver eleverne bedre til: 

  • at producere mange idéer 
  • at bruge fantasien 
  • at konstruere mentale visualiseringer 
  • at formidle idéer til andre 
  • at forstå og arbejde kreativt med problemer 
  • at identificere kreative idéer 
  • at videreudvikle idéer

Øvelserne kan bruges som en integreret del af undervisningen eller som små enkelte øvelser, der bryder undervisningen op, som morgentræning, i temauger, som kulturskabende elementer i klassen eller på helt andre måder. Herudover kan en del af øvelserne let kombineres med skolens fag, således at læreren kan inddrage øvelserne som opstart eller som en del af faglige undervisningsforløb. Øvelserne kan åbnes enkeltvis eller som en serie af sæt, hvor øvelserne er samlet i tilfældig rækkefølge.
Alle øvelserne forefindes enkeltvist på www.idetræning.dk,

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Morten Relster
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »