Her bliver du præsenteret for Mitchel Resnick’s designmodel for tilgangen til kreative og skabende processer i makerspacet. Modellen kan bruges som didaktisk tilgang og stilladsering af undervisningen i makerspacet.

Mitchel Resnick’s tilgang til legende og kreative processer bliver illustreret gennem denne spiral

Når vi sammenligner den med designcirklen, som vi ofte bruger i makerspacet, er der nogle ligheder og forskelle. Hos Mitchel Resnick starter vi altid med fantasien, som udgangspunkt for en kreativ proces. Børnene inspireres gennem en legende tilgang til at komme med ideer til forskellige projekter. Der kan f.eks. præsenteres en genstand, som børnene skal finde på så mange anvendelsesmuligheder til som de kan, eller de skal løse et problem fra en historie. Der bliver altså ikke på samme måde som i designcirklen præsenteret et problem for børnene.
En anden forskel er at Resnick lægger vægt på at børnene hurtigt kommer i gang med at skabe og få materialet i hænderne, så de kan lege og eksperimentere. Han er imod den mere planlæggende tilgang fra designcirklen.
Ligesom i designcirklen deler og reflekterer børnene også over deres projekter, hvorefter det kan foranledige en ny gennemgang af processen.
Overordnet set kan man sige at designcirklen lægger op til en planlæggende tilgang, hvor børnene indsamler viden og undersøger omkring et problem, hvorimod læringsspiralen imødekommer børns mere legende tilgang og undersøgelsen gennem materialet.

Elever lærer bedst, når de aktivt arbejder med meningsfulde projekter – genererer nye ideer, designer prototyper og raffinerer iterativt.
Peers
Læring blomstrer som en social aktivitet, hvor man deler ideer, samarbejder om projekter og bygger videre på hinandens arbejde.
Lidenskab
Når elever arbejder på projekter, de kan lide, arbejder de længere og hårdere, og er mere vedholdende over for udfordringer og lærer mere i processen.
Leg
Læring indebærer legende eksperimentering – at prøve nye ting, tinkere med materialer, teste grænser, tage risici, gentage igen og igen.
Creative Commons - CC BY NC
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne