Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
Dekorativt
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Leg med Micro:bit

  • Fag Teknologiforståelse,På tværs af fag,Natur/teknologi
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin,Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Her finder du en samling af små forløb med Micro:bit.

Kapitler

I skal lave et simpelt kredsløb med en frugtafbryder.

I skal bruge:

  • En micro:bit med batterier

  • Kabler med krokodillenæb

  • Et stykke frugt. Eks. banan eller appelsin

1: Lav koden og overfør til micro:bitten

2: Sammenkobl jeres kredsløb som vist til højre og afprøv

Du kan bruge en banan som en del af kredsløbet. Du kan også bruge andet frugt uden for tyk skrald. Bananen kan også være kontakten. Når du henholdsvis kobler banan til og fra pin 0 (med denne kode) og GND (ground), er bananen kontakten/afbryderen i kredsløbet. Prøv evt. at koble bananen og dig selv, så du holder pin 0, og bananen er forbundet til GND – Prøv nu at tage fat i bananen.

Vi skal lave et kærlighedbarometer. I skal programmere micro:bitten så den “tester” hvor godt I kan lide hinanden. Når i har lavet programmet og lagt det over på micro:bitten, skal i koble et kabet med et krokodillenæb i GND på micro:bitten og ligeledes et kablet i pin 0. Nu skal I finde en anden på holdet og holde i kablet med den ene hånd og give vedkommende hånden. Vedkommende skal ligeledes holde det andet kabel i hånden. Nu vil I få et tal (0-10) alt efter hvor godt I kan lide hinanden.

I skal bruge:

  • En micro:bit med batterier

  • To kabler med krokodillenæb

1: Lav koden og overfør til micro:bitten

2: Sammenkobl jeres kredsløb som vist

3: Gå rundt blandt de andre på holdet og afprøv kærlighedsbarometeret

Baneholdet

I skal bygge en bane til bit:bot.bilerne på gulvet. I må bruge alt det som i kan finde. Banen skal selvfølgelig være kørbar for bit:bot-bilerne. Vi skal selvfølgelig have fundet en vinder, så I skal også lave et point-system. Igennem banen skal der være en linie af sort tape som bilerne skal kunne følge.

  • Lav en bane af alle de ting som I synes skal være på banen. Det kan være forhindringer som i selv konstruerer af pap, det kan være ting der skal køre slalom igennem osv.

  • Lav et pointsystem

  • Der skal være en linie markeret med sort tape igennem banen, som bilerne kan følge

  • Overvej hvad der skal ske med bilerne hvis de kører af banen, ikke kan klare en udfordring/forhindring osv.

 

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Søren Knudsen
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »