I dette forløb kan eleverne i fællesskab undersøge og afprøve forskellige typer af spil, som de kender fra deres fritid. De skal også skabe spil eller andre produkter om spil, og de skal bygge deres projekt op omkring deres egne interesser, og det der optager dem indenfor spil.
Man kan som lærer vælge at have et særligt fokus på samarbejde, hvor at eleverne skal undersøge, hvordan de samarbejder i spil, og hvordan de evt. kan tage de samarbejdsmetoder, de bruger i fritiden, med ind i deres måder at samarbejde i skolen.
Eleverne skal i forløbet arbejde undersøgende, eksperimenterende og producerende med spil i lærende fællesskaber.
Eleverne skal tage udgangspunkt i deres egen hverdag, hvor de har masser af erfaringer inden for spil og spilelementer.
Formålet med forløbet er, at eleverne skal arbejde med de kompetencer, der kommer i spil, når de spiller, Lærerens rolle er en facilitatorrolle, der skal hjælpe eleverne med at blive bevidste om deres kompetencer, og i fællesskab være nysgerrig på, hvad de egentligt gør, når de spiller.
Til slut kan eleverne designe nye spil eller redesigne spil de kender i forvejen, gennem en designproces.
Man kan evt inden forløbet start, ha samlet en masse gamle spil, spillebrikker og brætspil sammen, som man kan få inspiration fra, eller bygge videre på.
Der er til forløbet udviklet en overordnet guide med didaktiske overvejelser og benspænd.
Derudover også udviklet en ressourceoversigt med inspirationsmateriale med blandt andet:
Materialer som du kan tilpasse og omsætte til dit eget særlige spilforløb med dine specifikke elever.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne