Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
T Teknisk
Markér som favorit Fjern som favorit

Lego Spike Essential

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Teknologiforståelse
  • Trin Indskoling,Mellemtrin,Udskoling

Lego Spike Essential(LSE) er et undervisningsmateriale som muliggør kreativt arbejde med Lego, begynderprogrammering og design af prototyper i mange fag. Med Legos mange muligheder for vejledning via browser eller app, så er man nemt i gang uden at skulle have et stort forhåndskendskab til teknologien. Lego Spike Essential er et stærkt materiale når man gerne vil hurtigt og gnidningsfrit i gang med at benytte teknologi i undervisningen.

Kapitler

Ressourcen som man bruger til arbejdet med LSE kan tilgås enten via browser eller ved at installere en app. Browserløsningen findes her. Link til download af app findes her.

Det første man skal gøre som bruger er at vælge hvilken version af Lego Spike man bruger og i dette tilfælde vælger man Essential.

Herefter ser arbejdsfladen ud som følger.

Der er flere muligheder for at starte arbejdet med LSE. Man kan starte med at afprøve de forskellige muligheder der er af motorer og lys m.m.

En anden mulighed er muligheden for at begynde arbejdet ved at vælge en model fra listen. Denne mulighed inkluderer udelukkende konstruktionen af en Lego-model, altså uden programmering.

En tredje mulighed er at vælge et undervisningsforløb, hvor der er flere temaer at vælge imellem. Fordelen ved at vælge denne mulighed er at der både er et narrativ til at starte opgaven op med, vejledning til konstruktion af modellen og også forslag til at komme i gang med programmering af modellen.

Ved at bruge en af vejledningerne under “Undervisningsforløb” kan man øve sig i hvordan LSE fungerer, både med konstruktion af Lego og med programmering. Begge dele skal ses som et udgangspunkt for videreudvikling modellen ud fra forskellige mål og rammer. I dette eksempel vælger vi undervisningsforløbet “Sjove tivolispil”.

Dernæst vælger vi “Miniature-minigolf”.

Vejledningen begynder med introduktion til et narrativ som kan bruges som ramme for arbejdet med modellen.

Efter tre billeder med fortællingen om Sofie bliver man mødt med en klassisk Lego-vejledning til at få samlet modellen. Det første billede ser ud som følger.

Hvis man fortsætter med at trykke på pilen nederst til højre, så ender man med følgende billede.

Hvis man klikker på pilen igen, bliver man præsenteret for en udfordring.

Det næste skridt er at koble LSE Hub til computeren, så man kan påbegynde programmering af modellen. Hubben er den gule og hvide boks.

 

Hvis man følger en af vejledninger under “Undervisningsforløb” ender man ved følgende skærmbillede.

Har man i stedet brugt muligheden for at komme direkte til programmeringsdelen så skærmbilledet ud som følger.

Nu skal man trykke på “Tilslut”.

Vælg “Tilslut via USB-kabel”.

Forbind den gule og hvide boks med computeren via det medfølgende kabel. Tryk herefter på “Åbn”.

Nu dukker et mindre vindue op på skærmen.

Tryk nu på knappen på den gule og hvide boks, hvorefter den begynder at blinke. Nu dukker enheden op i det lille vindue.

Vælg den nye enhed i vinduet og vælg ”Opret forbindelse”. Hvis man ikke når at gøre det inden boksen holder op med at blinke, så kan man blot begynde forfra.

Når ikonet for tilslutning bliver grøn er tilslutningen succesfuld.

Hvis man har brugt en vejledning under “Undervisningsforløb”, så vil man på de sidste billeder få vist forslag til programmering af modellen. Billederne viser udvalgte kommandoblokke som kan anvendes, men ikke hvordan de skal tilpasses og justeres i forhold til at besvare opgaven.

Til “miniature-minigolf” får man præsenteret følgende muligheder.

Kommandoblokkene kan forbindes som det ses her.

Til at arbejde videre med programmet får man forslag via vejledningen. Det kan både være lys, lyd eller mere specifik programmering til hvordan motoren skal påføre sig.

Man kan fx sammensætte et program hvor der er tilføjet lyd og lys.

Når man afprøvet mulighederne for programmering som man får via vejledningens begrænsede muligheder, så kan man vælge at lave et nyt projekt og åbne for alle muligheder i Spike Appen. Det gør man ved først at gå tilbage til “skrivebordet”.

På “skrivebordet” vælger man “Nyt projekt”.

Nu har man flere muligheder for at sætte sit præg på programmeringen af modellen. I forhold til “Miniature-minigolf”, så kan et konkret eksempel på en udvidelse af programmet være brug af muligheden for at bestemme og styre motoren via positioner. I nedenstående program er der også tilføjet styring via farveinput.

Lego Spike Essential

Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Stefan Mandal Mortensen