Det er svært at se fodgængere og andre bløde trafikanter i mørket. Kan vi designe og bygge noget til at hjælpe os? Hvordan kan micro:bit og forskellige komponenter hjælpe os?
I dette forløb skal I arbejde med denne problemstilling og designe og udvikle konkrete løsningsforslag, der kan bygges i virkeligheden. Der skal designes produkter, som gør det sikrere at færdes i mørket for de bløde trafikanter.
Forskellige komponenter kan indgå i løsningsforslagene og
sammentænke de håndværksmæssige elementer med et teknologiforståelsesfagligt perspektiv. Brug fx LED’er, buzz’er, PIR-sensor, trykknap, højttaler, sonar:bit og scroll:bit.
I håndværk og design sættes i dette forløb særligt fokus på kompetenceområdet design, hvor eleverne arbejder med ideudvikling, ideafprøvning og produktrealisering. Eleverne skal arbejde med at komme fra en ide til en problemløsning til et færdigt funktionelt produkt.
Sideløbende arbejdes med materialekendskab og forarbejdning, da eleverne i forløbet også skal anvende relevante værktøjer og redskaber til at bearbejde de valgte materialer ligesom de skal forarbejde materialerne i forhold til det ønskede produkts form, funktion og udtryk.
Det vil være oplagt i forløbet at lave moodboards, arbejde med personaer eller indsamle empiri fra en udvalgt målgruppe som en del af designprocessen.
Micro:bit er en programmerbar mikroprocessor, som gør det muligt at arbejde med grundlæggende programmering og elektronik. Den lille enhed indeholder en række komponenter, herunder LED-lys, knapper, accelerometer, magnetometer og en Bluetooth-antenne og er designet til at være let at bruge for både begyndere og mere erfarne brugere.
Du kan programmere micro:bit ved hjælp af forskellige sprog og værktøjer – mange projekter med børn laves med Microsoft MakeCode. Det er et visuelt programmeringsværktøj, hvor du trækker og slipper blokke for at oprette kode.
Når I arbejder med “Lys i mørket” er det oplagt at kombinere de funktioner, som allerede er i en micro:bit, med løse komponenter som fx LED’er, buzz’ere og servomotorer.
”Lys i mørket” er et åbent scenarium med flere forskellige opgaveløsninger og differentieringsmuligheder. Derfor forelægger der ikke en komplet facitliste med komponenter, men bud på komponenter, der vil kunne tænkes ind i forløbet.
Forløbet går på to ben dvs. et ben, hvor kodningen af micro:bit og arbejdet med de tilhørende komponenter er centralt og sideløbende et ben, hvor håndværk og design faget er omdrejningspunktet, her særligt med fokus på designprocessen.
Der er indtænkt forskellige differentieringsmuligheder i forløbet både i forhold til det fagfaglige arbejde med håndværk og design og til integrationen af micro:bit og kodning af denne og tilhørende
komponenter.
Se forslag til differentiering i vedhæftede diagram.
Der foreligger ikke en komplet ressourceliste til dette forløb, men her ses en række bud på materialer som med fordel kan anvendes i arbejdet med “Lys i mørket”.
I dette forløb er det oplagt at sætte fokus på bæredygtighed i valget af materialer, der arbejdes med.
Sæt fokus på upcycling ved at bruge materialer, der gennem bearbejdningen får en større værdi end de som udgangspunkt havde. Brug restprodukter eller overskudsmaterialer som fx stof- og garnrester, som ellers skulle have været smidt ud.
Det vil også være oplagt at tænke på downcycling, hvor et produkt forarbejdes og ændres til en lavere værdi, end produktet havde i forvejen. Det er ikke altid muligt at upcycle og recycle et produkt, og i et sådan tilfælde er det bedre at downcycle end bare at smide væk. Brug fx gammelt tøj, som ellers skulle have været smidt ud, til at lave nye produkter.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne