Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
Makerspace elever og lærere
V Viden om
Markér som favorit Fjern som favorit

Makerspace – Didaktik

  • Emne Didaktik
  • Trin Til læreren

Når man taler makerspace komme samtalen hurtigt til at dreje sig om maskiner, indretning af lokaler og valg af software. Disse ting ér vigtige, men det er i endnu højere grad vigtigt, at man kommer videre til drøfte didaktikken i arbejdet i makerspace i skolen. At anskaffe sig de nye teknologier gør det bare ikke alene, og eleverne skal kunne mere end lære at bruge teknologierne. Det er vigtigt man som skole holder sig formålet med at arbejde med makerspace for øje, så det ikke udvikler sig til formålsløst serieproduktion.

Det dannelsesmæssige formål for makerspace tanken finder vi blandt andet afspejlet i det nye teknologiforståelsesfag, hvor det begrundes med at skoleelever skal lære at anvende teknologien for selv at kunne arbejde skabende og kreativt med den.

Arbejdet i makerspace bliver først rigtigt meningsfuld i skolen, når det tænkes ind i en didaktisk ramme omkring skolens fag og dermed kommer til at indgå som en vigtig del af skolens daglige undervisning, hvor fokus bør være på arbejde med digital design og designprocesser, innovation og kreativitet og projektbaseret læring.

 

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Helle Damgaard Melin, Tom Stub Christiansen