Arbejd med maskinlæring og algoritmer i et kulturfagligt perspektiv. Hvordan virker moderne overvågningsteknologi og hvilke perspektiver bringer det til et dansk samfund der bygger på demokrati og frihed?
Få eleverne til at programmere deres egne overvågningskameraer og tage stilling til, hvor de skal inddrages.
Drag paralleller til det kinesiske samfund med både social overvågning og overvågning af etniske minoriteter.


Kunstig intelligens, og dermed underkategorien maskinlæring har gjort sit indtog over hele verden. Teknologien bliver anvendt alle steder i verden, i større eller mindre grad.
Start f.eks. ud med at se en udsendelse om brugen af maskinlæring og overvågning.
Eller læs i De store fagbøger om Overvågning, Kunstig intelligens og Censur
Tag evt. en snak med eleverne om for og imod overvågning i Danmark. Følgende hjemmesider kan bruges:
For at eleverne kan få en fornemmelse af hvad teknologien gør ved os, og hvordan den virker, skal de have hænderne i det. Dette er der flere veje til:
Når eleverne har lavet deres projekter, er det vigtig at få en samtale om deres holdning til overvågning og brugen af AI og maskinlæring hertil.
Flere aktiviteter i forbindelse med maskinlæringsgenkendelse:
Ikke alle materialer er tilgængelige på alle centre