Dette forløb har fokus på genbrug og billedanalyse, samt kommunikation.
På loppemarkeder og i genbrugsbutikker kan man være heldig at finde gamle kunstbøger fyldt med spændende billeder og kunstværker.
Måske har I også nogle liggende et sted på skolen?
Måske bliver bøgerne ikke brugt mere, men dette forløb giver et bud på, hvordan man kan bruge de gamle bøger med et nyt formål:
At skabe nye kunstværker, med særlige temaer.
Formålet med forløbet er at gå på opdagelse i gamle, måske glemte kunstværker og fortolke dem på ny med en måske alternativ metode.
Til forløbet bruges en folieskære/skæreplotter, men man kan også bruge andre teknikker, hvis man ikke lige har denne teknologi.

Arbejdet med temaet “Modsætninger”.
Præsentationsfase: Eleverne arbejder med temaet “Modsætninger”, og skal i processen undersøge, idégenere og producere nye værker ud fra eksisterende værker.
Undersøgelsesfase: Eleverne går på jagt i gamle kunstbøger efter værker, de syntes ser spændende ud. Inden undersøgelsen kan man have en samtale om hvad ordet “spændende” dækker over, og måske opstille nogle kriterier for, hvad de skal lede efter. Lad selv eleverne definere “spændende”. Som alternativ ( alt efter hvilken elevgruppe man har ) kan man lave nogle inspirationskort, som eleverne kan bruge i deres afdækning. Eksempelvis ord eller sætninger som: Flotte farver, smukt, grimt, behageligt, provokerende, gør én nysgerrig, ser lækkert ud, flot malet, hvorfor har kunstneren malet dette?
Lad eleverne vælge en bunke billeder ud, og lad dem forklare hvorfor billederne er blevet udvalgt.
Lad gruppen/klassen vælge ét billede af gangen. Lad eleverne beskrive, hvad de ser på billedet, og hvad de tror kunstneren vil udtrykke med billedet.
Herefter kan man lave en udvælgelsesfase, hvor eleverne vælges de billeder ud, som de vil arbejde videre med.
Idefasen: Nu skal eleverne til at brainstorme på modsætninger til de udvalgte billeder. Et billede af gangen kommer eleverne med så mange modsætningsfyldte ord, til det enkelte billede. Det er stadig en fælles proces, hvor alle hjælper hinanden med at få ideer.
Feedbackfase: Nu laves der igen en udvælgelsesproces, hvor det bedste ord og modsætninger bliver valgt. Lad eleverne argumentere for hvorfor netop dette ord er det bedste, og lad evt. eleverne give hinanden feedback i grupper.
Produktionsfasen: Nu skal eleverne skære deres modsætningsfyldte ord ind i billedet. Hvis man ikke har en skæreplotter/folieskære, kan man finde på andre måder hvorpå ordet kan indgå i kunstværket.
Først findes ord, og herefter opsættes ordet på billedet, ved at scanne det ind med skæremaskinen, så det bliver skåret det rigtige sted i billedet ( Se herunder hvordan det gøres teknisk )
Hvis man ikke har gamle kunstbøger eller man ikke vil skære i de gamle bøger, behøver heller ikke at bruge originale bøger, men kan nøjes med at tage kopier af bøgerne. Især hvis man tænker at det giver mening at eleverne arbejde med det samme billede at lave deres værk ud fra.På den måde kan der komme mange versioner af det samme værk.
Vejledningen herunder er lavet med en Brother Scan’nCut SDX1250.
Først vælges den tekst man gerne vil have skåret. Dette gøres under menuen “Pattern”

Herefter vælger man funktionen “Scan” som kan ses som et scannings-ikon.

Når man trykker ind på ikonet, scanner skæremaskinen det billeder der er placeret på skæremåtten.
Herefter placeres teksten der hvor man gerne vil have det skåret. Se videoen herunder.
( Husk at slå “Haft cut” fra i indstillingerne, når det ikke er folie man skal skære i. Ellers kommer kniven ikke til at skære hele vejen igennem. )
Har man ikke en skæremaskine med scanner i, må man prøve at regne ud, hvor på skæremåtten billedet skal placeres. Lav evt. en test først med et stykke papir i samme størrelse som billedet.
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne