I dette forløb skal eleverne igennem en designproces udvikle forskellige artefakter, som kan anvendes til at “nudge” og påvirke personers adfærd på skolen i forskellige sammenhænge. Nudging kan overordnet defineres som ”et kærligt puf”, der dybest set handler det om at få mennesker til at ændre adfærd. Eleverne skal arbejde med en problemstilling på skolen, hvor de gennem en designproces skal udvikle forslag til løsninger på den givne problemstilling ved brug af nudging. Det kan være at lave bogstaver, symboler eller skilte, der skal adfærdspåvirke eleverne på gangene på skolen, eller stickers som påvirker til at huske at vaske hænder.
I dette forløb indgår folieskæreren som teknologi, men det er også muligt at supplere ved at inddrage andre værktøjer såvel analoge som digitale.
Forløbet er udarbejdet med inspiration fra et forløb fra Tekforsøget. Forløbet findes her Nudging
Der arbejdes ud fra Fablabs designscirkel.
Forløbet er planlagt ud fra mellemtrinnet, men kan vinkles til både indskoling eller udskoling.
I forløbet arbejdes med folieskæreren Scan’N Cut, og der arbejdes med materialet skiltefolie. Man kan overveje også at anvende andre materialer som fx. strygestof (som kan stryges på tekstil) og plastikdug til at skære stencils (til at overføre på enten tekstil eller males på.

Forløbet er bygget op efter designcirklen med indlagte faglige loops. Et fagligt loop er når man stopper op i designprocessen, fordi der er brug for viden. Det kan være om designopgaven, materialet, teknologien der skal bruges osv. Dette vil typisk være planlagt af læreren og lagt ind i undervisningen, men kan også fungere som en række arbejdsstationer, som eleverne kan bruge når de har brug for det.
Designopgaven
Design et mærkat eller skilt til din skole, som skal “nudge” nogen til en bestemt handling. F.eks. vaske hænder efter toiletbesøg, lægge nogle ting på plads eller lægge op til leg i frikvarteret.
Feltundersøgelse
I denne fase skal eleverne få ideer til hvad de kan “nudge” på deres skole (eller evt. i hjemmet eller andre steder)
Idégenerering
I denne fase skal eleverne dels udvælge en problemstilling at arbejde videre med og dels finde forskellige idéer til symboler.
Fabrikation
Her arbejder eleverne med at lave deres design. Der kan være brug for at lave skitser og tegninger, arbejde i et designprogram (f.eks. canvasworkspace som bruges sammen med folieskæreren), og lave små afprøvninger.
Outro
Det er i denne fase at der præsenteres og reflekteres over ens design, og man vælger om der skal laves ændringer eller hvordan produktet bruges fremadrettet.
Udfoldelse af designopgaven.
Eleverne præsenteres for en række klip, der viser eksempler på nudging, som kan være første skridt til at aktivere elevernes forforståelse. Se disse forskellige videoer med eleverne, som gerne skulle give et indtryk af åbenlys/synlig nudging vs. Sløret/skjult nudging:
Tal med eleverne om:
Hvad er nudging? Hvilke steder er der nudging? Hvorfor er der nudging? Hvornår er nudging synligt? Hvornår er nudging usynligt?
Forløbet og dets tema/ problematik skitseret kort for eleverne.
Eleverne går i grupper på tur, rundt på skolen og finder eksempler på nudging, skilte og logoer. Der tages billeder og eleverne noterer, hvilke steder tegnet/symbolet var. Lad eleverne vurdere, hvordan tegnet/symbolet virkede – godt eller skidt?
Tilbage i klassen diskuteres fælles, det som de har fundet frem til.
Det kan også være en god ide at lave en brugerundersøgelse. Her går eleverne rundt og observerer på andres adfærd eller interviewer andre elever om små problematikker i hverdagen, som har noget med hinandens adfærd at gøre. Eksempler kan være:

Opgave: Hvor er der brug for nudging på skolen?
I denne opgave skal eleverne fælles i klassen finde frem til den idé de gerne vil arbejde videre med. De skal argumentere overfor hinanden om hvorfor de ønsker nudging et bestemt sted – der er mange problemstillinger, og eleverne kan med fordel inddrages i valg af en eller flere problemstillinger, som de arbejder med.
Eleverne arbejder herefter i grupperne fra tidligere med at udvælge en problemstilling, som de vil arbejde videre med. Vha. fx idéblomsten kan eleverne arbejde med at præcisere og forfine arbejdet med deres problemstilling.
Herefter laver eleverne en idégenereringsproces for hvilket symbol eller billedsprog de vil arbejde med. Nudging benytter sig typisk af ikke-verbale symboler, og skal være så selvforklarende som mulige, så modtageren kan afkode den indenfor et øjeblik. Eleverne kan fremsøge eksempler på forskellige symboler, som kan bruges på stedet til at nudge.
Her kan det også være oplagt at benytte sig af en idégenereringsøvelse som Crazy Eight, hvor eleverne tegner flere ideer på kort tid.

Herefter gives der feedback imellem grupperne:
Præsentere Ideen/pitch ideen for hinanden
Kom med forslag til løsninger, vis fx nogle af de symboler/tegn som I overvejer at bruge bruges.
Vis symbolerne (printet eller tegnet på papir)
Faglige loops (er der viden vi har brug for)
Eleverne tager deres idéer og laver “færdige” design, som er klar til at blive skåret på folieskæreren. Her forfiner eleverne deres design, og der kan arbejdes mere indgående med symboler og betydninger under et fagligt loop.
Hvis ikke eleverne før har arbejdet med en folieskærer, bruges der tid på et fagligt loop og små afprøvninger.
Derudover anbefales også at arbejde med med at forstå betydningen af ikoner, symboler og deres virkning. Som lærer kan du blive inspireret af denne video om semiotik. Videoen kan evt. anvendes, hvis der arbejdes med de ældste elever.
Fagligt loop: søgning af billeder og symboler
Eleverne skal lære at søge efter lovlige billeder på fx Google eller andre søgemaskiner. De skal lære at kopiere dem og sætte dem ind samt trække dem (formatere dem), så de får en passende størrelse i forhold til kommunikationssituation.
Til læreren:
Læs evt. om ophavsret og søgning her: Find billeder du må bruge og dele
For at eleverne bliver klædt på til at arbejde med designopgaven arbejder de nu med faglige loops, som kan lægges undervejs i forløbet. Det er eksperimenter med små øvelser, hvor eleverne lærer at designe digitalt og at arbejde med folieskæreren.
Øvelserne kunne omhandle:
Øv. 1 Design et personligt skilt til dit skab på skolen
Øv. 2 Tegn en figur og skan den ind på printeren – få den skåret i karton
Øv. 3 Design dit eget logo og få det skåret i skiltefolie
Se evt. ressourcen rammer og praktiske forhold – fanen.
Testperiode: Mærket eller symbolet sættes op, og eleverne observerer henover en uge hvilken effekt symbolet har. Dette kan man strukturere sammen med eleverne, så I f.eks. aftaler nogle bestemte tidspunkter I vil observere eller hvem der skal observere.
Testen kan også indebære at spørge brugerne/andre elever hvordan de oplever mærket, hvis adfærden ikke er direkte til at observere.
Dur deres idé eller skal den evt. forbedres? Hvis ikke reflekteres over, hvordan tiltaget kan ændres, tilpasses.
Dette didaktiske design er en remediering af et forløb fra tekforsøget.dk
Der kan skrue op og ned for omfanget af forløbet.
Creative Commons - CC BY NC
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne