Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
T Teknisk
Markér som favorit Fjern som favorit

Programmering i Tinkercad Codeblocks

  • Fag Teknologiforståelse
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Udskoling,Til læreren

I dette forløb er den aller første korte introduktion til at arbejde med TinkerCAD Codeblocks. Hvis du allerede har arbejdet med TinkerCAD Codeblocks, kan det være en fordel at du ser på forløbet Mønstre i matematik.

Har du ikke fået oprettet dine elever på TinkerCAD kan du også se vejledning Klasser på TinkerCAD

Kapitler

Start med at trækken en Torus ud på skrivebordet                               

 

Når brikken kommer ud på skrivebordet ændre den form, du har her nogle muligheder for at ændre på figuren

 

 

Klik på > tegnet og ændre værdierne til dette: Farve rød, Radius 8, Sides 50, Tube 1 og Steps 15

 

Klik på Play knappen og TinkerCAD tegner denne ring (torus)             

 

Jeg vil gerne flytte denne ring, jeg bruger MOVE brikke til dette

Ændre y værdien til 12 og sæt den sammen med Torus brikken – test med play knappen.

Nu vil jeg gerne gentage denne funktion et antal gange således at jeg få dette mønster.

Jeg skal alt oprette et antal torus’er og dreje og flytte dem

Dreje funktionen hedder Rotate around:

I dette tilfælde vil jeg gerne rotere omkring z-aksen (den der går op ad)

Degrees er antallet af grader du drejer torus’en Pivot er udgangspunktet for drejningen i dette tilfælde (0,0,0)

Bruge denne brik: som du indsætter i den plads er efter ordet Pivot

Til den næste step skal jeg bruge en variabel som en slags tæller der holder styr på hvor mange grader jeg skal dreje torus’en.

Find denne brik og navngiv variablen til vinkel

Nu ser brikken således ud:

Dit program skulle gerne se således ud nu:

Ovenstående blok skal vi gentage et antal gange

Prøv at kør programmet

Der skete ikke helt det vi forventede.

Vi manglede nedenstående brik, som tilføjer 45 grader til vores variabel dvs. første gang vi kører programmet er vinklen 0 grander, anden gang 45 og tredje gang er den 90.

Hvor mange gange skal vi gentage for at komme hele vejen rundt?

Lav selv koden færdig

Prøv at ændre på længden af flytning til at Y skal være større end 12

Kan du lave en kode der tager højde for at du ændre på vinklen, som ringen drejes.

Find selv på flere.

Hvis du har brug for hjælp – så kan du finde hele koden i medier ude til højre 

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Tom Stub Christiansen
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »