”Micro:bit Smart Health kit” er en udvidelsespakke til Micro:bit, som gør det muligt at arbejde med digitale sundhedsprojekter.
Ved hjælp af æskens indhold, er det f.eks. muligt at bygge en temperaturstyret blæser, der hjælper mod overophedning og bedre indeklima – eller et håndfrit device, som modvirker spredningen af bakterier. Æsken indeholder en manual, som gør det nemt at komme i gang. Den giver både en forklaring omkring indholdet og kommer med eksempler på nogle startprojekter. Bemærk, at der ikke medfølger micro:bits, de kan lånes separat. Kittet fungerer både med micro:bit version 1 og 2.
Med æskens indhold, en micro:bit, og en smule kodning, kan man arbejde med sundhed og sunde levevaner. Eleverne opnår viden og kompetencer inden for programmering, kredsløbsteknologi, dataindsamling og sundhed.
Use ( Anvend) – Modify ( Ændre) – Create ( Skab)

Når I arbejder med ’Smart Health Kit’, kan I benytte metoden ’Use → Modify → Create’ (Barnes, 2019), som er et eksempel på en didaktisk metode til at arbejde progressivt med teknologi. Når eleverne har stiftet bekendtskab med micro:bit og blokprogrammeringssiden ”makecode”, kan de gå i gang med at undersøge, eksperimentere og bygge med sættet. Hvis eleverne allerede har godt kendskab til Micro:bit og makecode, kan de starte med at udforske æsken på egen hånd.
Use: I par kan eleverne arbejde med indholdet. Hvad tror de en PIR sensor (en bevægelsessensor) er? Hvad er forskellen på en Servo-motor og en DC-motor? Følg evt. op i plenum, og tal med klassen om processen, del jeres viden omkring indholdet, og hvad I tror, det kan.
Herefter kan eleverne arbejde med én af de fem cases (01 Håndfri håndvask, 02 opdag UV lys, 03 temperaturstyret blæser, 04 spor alkohol og 05 indendørs vandingssystem), de finder i vejledningen. Flere cases kan findes her: https://wiki.elecfreaks.com/en/microbit/wisdom-life/microbit-smart-health-kit/ (engelsk). Den fysiske manual er god at starte med, hvis man har elever, der synes, at det er svært at komme i gang. Case 03, som handler om en temperaturstyret blæser, er et godt startprojekt.
Modify: Når eleverne har arbejdet med forskellige projekter fra manualen og har fået dem til at virke, er det tid til selv at modificere teknologien, så den gør dét, man gerne vil have den til. Det kan være, at blæseren allerede skal starte ved 26 grader i stedet for 29 grader. Eller, at den skal starte, når man trykker på en crash sensor i stedet.
Create: Hvis eleverne er trygge ved at arbejde med sættet, er det tid til at dykke ned på det næste taksonomiske niveau. Her kan man med eksempelvis tage udgangspunkt i en designproces, læringszonerne fra Future Classroom Lab, hvor eleverne skaber deres ”egne” teknologiske løsninger.
Supplerende materialer
Lån Smart Agriculture Kit til micro:bit LINK
Lån Smart Home Kit til micro:bit LINK
Deadline (05.04.2021): Biohacking og sundhed https://beta.mitcfu.dk/TV0000123807
Big hero 6: https://mitcfu.dk/CFUFILM1119921
Klik HER for at komme til materialet på dit lokale CFU
Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne