Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Storm P maskiner

  • Fag På tværs af fag,Teknologiforståelse
  • Emne Teknologiforståelse
  • Trin Indskoling,Mellemtrin,Udskoling
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

At bygge Storm P-maskiner eller contraptions går konkret ud på at bygge kreative, sjove maskiner med  input og output.
Der arbejdes således eksemplarisk med problemløsning, design og designprocesser.

Derudover rummer byggeprocessen muligheder for en konkretisering af computationel tænkning gennem Tinkering. Der eksperimenteres med digitale og analoge materialer og ideer for at forstå deres potentiale, og gennem iterative, kollaborative processer arbejdes frem imod kreative løsninger på problemet/udfordringen.

 

Kapitler

Aktiviteten organiseres i mindre grupper, der skal bygge hver deres del af en stor storm P maskine. Der skal løbende samarbejdes med de andre grupper, så de enkelte ”maskindele” kan samles til en stor velfungerende maskine til sidst, hvor ”input” og ”output” virker efter hensigten.

Aktiviteten iscenesættes med historiske referencer til med Storm P og Rube Goldberg samt mere nutidige spektakulære eksempler fra YouTube. Der er en række designkrav, der listes op for grupperne og udleveres sammen med oversigten over den samlede designproces.
Forslag til designkrav:

I undersøgelses – og udviklingsfasen indgår korte introduktioner til udvalgte teknologier, der kan indtænkes i maskinen. Derudover går grupperne på opdagelse i ”Skramloteket”; et slags organiseret skrammel-bibliotek, hvor man har organiseret og samlet forskellig godt, gammelt ‘skrammel’, pap, dimser, dioder, små motorer, gammelt legetøj og andet.
Grupperne arbejder med skitser i form af rutediagrammer og udvælger den bærende idé ved at sætte dem i en matrix, der analyserer, hvor svær og let konstruktionen vil være at bygge, og hvor skør/sjov eller kedelig konstruktionen vil være.

Grupperne pitcher ideerne for de øvrige grupper og modtager peerfeedback på udvalgte dele af maskinen. Undervejs i konstruktionsfasen kommunikeres, afprøves og justeres koblingerne mellem gruppernes maskiner.

Der gøres afslutningsvist klar til den store premiere, og alle gruppernes maskiner er opstillet i forlængelse af hinanden som en samlet modulsammenhæng.

__________________________________________________________________________

Arbejdsarket nedenfor kan findes HER i en Google Doc version. Tag en kopi og lav din egen version, der tilpasses eget klassetrin og forløb.

Materialet er udarbejdet af
Karin Dyrendom
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »