Her skal eleverne programmere, så man på micro:bittens disply kan se forskellige antal.
Om at kunne se antal
Antal er grundlæggende, og vi har medfødte evner til at opfatte antal uden at tælle.
Subitizing: Vi kan skelne en, to, tre (og fire) dele uden at tælle.
Aproximate number System: evnen til at identificere den største af to mængder.
Objekt Tracking System: Opdeling i overskuelige mængder, for at finde det samlede antal.
Den første evne, subitizing er brugbar i forhold til elevers talforståelse og talbehandling. Blot ved at se et antal i ganske kort tid, kan man sige det pågældende antal. Når et antal er større end 3 tænker man sig, at vi deler antallet op i grupper og ad den vej regner os frem til det samlede antal.
Ser man eksempelvis 7 prikker, kan man først registrere de 3 og derefter 4 mere, eller man ser 2 og 2 og 3, for så at regne sig frem til, at der er 7 i alt.
Intentionen med øvelsen er, at eleverne programmerer microbitten og efterfølgende viser, ser, hører og udtrykker sig om antalsopfattelse. Et led i at udtrykke sig i forhold til regnestrategier.
Elveverne skal alle lave en kode lignende den nedenfor, hvor der tilfældigt bliver vist en række forskellige mængder i grupperinger. Når eleverne har lavet koden, skal de gå rundt i klassen og vise deres Micro:bit til klassekammerater. Klassekammeraterne har et tidsinterval til at kigge på skærmen og svare på hvor mange der er.

Øvelse 1
elevopgave
Kan du se antallet – Afprøv din evne til at subitize
Subitizing er at kunne se antal. Her skal du sammensætte et program der viser et antal lysende ledlamper et kort øjeblik. Dernæst skal din makker fortælle hvor mange ledlamper der lyste. Programmet skal indrettes så I sammen kan tjekke, det antal der netop er vist.
Prøv at juster jeres program i sværhedsgraden
Lav videre på programmet så det også kan vise resultatet
Lav andre justeringer af programmet
Når dette lille første program er overført, er tanken at der bygges videre på programmet.
På nedenstående forslag er lagt andre antal ind. Disse antal vises når man trykker på B – eller A og B – eller ryster Micro:bitten.

Øvelse 2
Justér sværhedsgraden igen
Vibeke Korup og Henrik Trolle fra Antvorskov Skole har fx udvidet programmet på denne måde. Først vises et billede, dernæst et andet, og til sidst vises summen af de to billeder:

Øvelse 3
Du kan også lave programmet om, så det hver gang viser et tilfældigt antal hver gang. En måde at gøre det på ses nedenfor. Læg mærke til, at LED-skærmen først ryddes, når programmet startes igen ved tryk på A – den, som holder micro:bitten må bestemme, hvor længe billedet skal vises ved at holde den frem og fjerne den igen. Det skyldes, at man ellers ikke vil kunne tjekke, hvor mange LED-lamper, der egentlig lyser, hvis skærmen ryddes.

Nedenfor vises ressourcer som er udvalgt baseret på tags
Nedenfor vises ressourcer indenfor samme emne