Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Talmaskinen

  • Fag Matematik
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Forløbet er udarbejdet til brug i forbindelse med emnet “Sammenhænge” i matematiksystemet Matematrix for 6. årgang. Men kan også bruges hvis man har andre grundbøger.

Micro:bitten skal benyttes som en “tal forvandlingsmaskine”.

Man sender et tal ind i micro:bitten, og med en regnefunktion ændres tallet til et andet tal.

Brugeren af maskinen skal sende forskellige tal ind i maskinen for at se, om man kan gennemskue, hvordan micro:bitten behandler tallet.

Kapitler

I skal bruge 2 micro:bits til forløbet.

På den ene micro:bit vælges det tal, der skal sendes afsted. Når tallet er valgt, trykker man på A+B, hvorefter tallet via radiofunktionen sendes videre til den anden micro:bit.

Den anden micro:bit er monteret med en Zip Halo Neopixel ring. Micro:bitten skal modtage et tal fra den første micro:bit, lave en omregning af tallet og derefter vise det nye tal på displayet. Vi har valgt at supplere micro:bitten med neopixelringen, så I kan programmere den til at lave et lille “show”, før resultatet vises.

Målgruppe

Matematik – mellemtrin.

Forudsætninger: Eleverne kan lave et program og overføre det til micro:bitten.

Praktisk info

I forløbet bruges MakeCode editoren.

Materiel: Micro:bit med usb kabel og batteriholder, computer. Zip Halo Neopixel ring.

Den første micro:bit virker som talvælger.

Ved tryk på knap A tælles talværdien én ned, og ved tryk på B tælles værdien op.

Ved tryk på knap A+B sendes det valgte tal med radiofunktionen.

Program:

VIGTIGT! Husk at aftale forskellige radiogruppenumre til de forskellige arbejdsgrupper.

Selve tal forvandlingsmaskinen er den micro:bit, der er monteret i neopixelringen.

I første eksempel skal neopixelerne ikke bruges, men det er vigtigt, at I tilslutter batteripakken rigtigt.

Micro:bitten er tilsluttet neopixel ringen som vist.

Batteripakken til micro:bitten skal IKKE tilsluttes, som man plejer. Den skal sluttes til stikket som vist på billedet til højre.

Husk at tænde på ON/OFF knappen.

I dette eksempel omdanner micro:bitten det tal, som den modtager via radio til et andet tal, der vises i displayet.

Som man kan se, er programmet enkelt: Først sættes variablen “tal” til den værdi, der modtages via radio. Derefter får variablen “nyt-tal” en værdi, der afhænger af det regneudtryk, som “tal” sættes ind i.

Det er dette regneudtryk, der er “den hemmelige funktion” i talmaskinen.

 

Afprøv sender og modtager for at kontrollere, at systemet virker som forventet.

Forrige eksempel fungerer fint og løser opgaven, men de fleste vil nok sige, at modtagerprogrammet er temmelig kedeligt.

Derfor bruges neopixel ringen i næste eksempel til at lave et lille lysshow, før resultatet vises. I bruger sammen senderprogram som i forrige eksempel.

 

En neopixel indeholder tre lysdioder med hver sin farve: rød, grøn og blå. Når man tænder for en neopixel, kan de tre lysdioder tændes med forskellige lysstyrker (0 – 255), så det samlede resultat bliver en farve.

Neopixelerne styres med nogle funktionsblokke, der skal indlæses i programmeringseditoren. Når I indlæser det færdige program herunder, er funktionerne allerede indlæst.

VIGTIGT! Når I laver jeres egen talmaskine, skal I selvfølgelig ændre regnefunktionen der hvor der står “Det nye tal beregnes her”.

Herunder korte forklaringer til neopixel blokkene:

Klargør ring med 24 neopixels ved programstart.

Sluk for alle pixels i ringen.

Udfør de ændringer i ringen, som man har programmeret (HUSK DET HVER GANG).

I løkken tælles “indeks” op med én for hver omgang.

I første omgang er værdien for “indeks” 0. Den værdi bruges til at tænde pixel nr. 0 med farven rød.

I næste omgang er værdien for “indeks” 1, derfor tændes pixel nr. 1.

Og så videre op til nr. 23.

Alle pixels i ringen får farven gul.

Læg mærke til, at “indeks” kun tælles op fra 0 til 11.

Når “indeks” ganges med to, er det kun hveranden neopixel, der tændes.

Her indsættes regneudtrykket “23 – indeks” på pixel nummerets plads. Det betyder, at man starter med at tænde nr. 23, derefter nr. 22 osv. ned til 0. Pixelene tændes altså i “modsat retning”.

Prøv selv

Prøv nu selv at lave jeres eget personlige lysmønster.

Læg mærke til, at eleverne i deres eksperimenter med forskellige mønstre skal prøve at gennemskue, hvordan forskellige talrækker udmønter sig i forskellige lysmønstre.

Der kan laves temmelig avancerede mønstre med inspiration i de viste eksempler, hvis man arbejder kreativt med talrækkerne.

Hver gruppe i klassen har sin egen talmaskine med tilhørende talvælger.

Talmaskinen er programmeret med en hemmelig funktion, som ændrer det tal, der sendes ind i maskinen.

 

To grupper mødes for at gennemskue hinandens matematikfunktioner.

Grupperne laver et “sildeben” som nedenstående for at finde ud af, hvordan talmaskinen ændrer input tallet.

Input 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Output                    

Forløbet er uploadet efter aftale med Torben Baunsø.

Materialet er udarbejdet af
Torben Baunsø
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »