Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Variabler og beregninger med micro:bit

  • Fag Matematik
  • Emne Robotter og programmering
  • Trin Mellemtrin
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Når man programmerer, er det tit nødvendigt at arbejde med tal og beregninger.

I dette forløb arbejder vi med talvariabler og matematik regneblokke.

Kapitler

I dette eksempel defineres 2 talvariabler, når programmet startes.

Ved tryk på knap A adderes de to tal og ved tryk på knap B subtraheres de.

Start med at oprette de tre talvariabler: “tal1”, “tal2” og “resultat”

Under menupunktet “Variabler” trykkes på knappen “Opret en variabel…”, hvorefter man kan oprette variabler med navne, som man selv vælger.

Når variablerne er oprettet, dukker der nogle ekstra blokke op i menupunktet.

Indsæt blokkene som vist i programeksemplet.

I blokken herunder:

er der indsat en matematikblok “0 + 0”, der hentes under menupunktet “Matematik”. Nullerne i matematikblokken erstattes med variablerne “tal1” og “tal2”, der hentes under menupunktet “Variabler”.

Afprøvning

Kontroller at micro:bitten regner rigtigt.

Prøv selv

Giv talvariablerne nogle andre størrelser og lav beregningerne igen. Husk at uploade programmet til micro:bitten, hver gang programmet er ændret.

Prøv også at bruge nogle talvariabler, der giver et negativt resultat ved subtraktion.

Indsæt et negativt tal som tal1 og se beregningerne.

Indsæt et negativt tal som tal2 og se beregningerne.

Hvad siger regnereglen for et regnestykke som dette: 10 – (-5)?

I dette eksempel arbejdes med multiplikation og division ved tryk på knap A og B.

Program

Afprøvning

Kontrollér at programmet regner rigtigt.

Prøv selv

Prøv med forskellige talværdier for tal1 og tal2, hvor tal2 går op i tal1.

Prøv med forskellige talværdier for tal1 og tal2, hvor tal2 IKKE går op i tal1.

Hvordan bliver resultater afrundet?

Prøv at eksperimentere med “afrund…” blokken, der hentes under menupunktet “Matematik”

I dette eksempel laves en “tabelmaskine”, der viser tallene i en tabel ved tryk på knap A.

Program

“tal1” er tabellen (i eksemplet 2 tabellen).

“tal2” er det tal, som man ganger med.

Hver gang der trykkes på knap A, tælles “tal2” én op (blokken “ændr…”). “tal2” bliver altså én større for hvert tryk.

“tal2” nulstilles ved tryk på knap B.

Afprøvning

Kontrollér at tabellerne beregnes rigtigt.

Prøv selv

Lav justering i tal1, så der køres andre tabeller.

Lav et program, der kan beregne både omkreds og areal af et rektangel.

Omkreds beregnes ved vip til venstre. Areal beregnes ved vip til højre.

Herunder forslag til programmets struktur. I skal selv oversætte det til et rigtigt program.

  • ved opstart
    • sæt bredde = 10
    • sæt længde = 25
  • ved vip til venstre
    • sæt halvomkreds = bredde + længde
    • sæt omkreds = 2 * halvomkreds
    • vis ordet “Omkreds”
    • pause(1000)
    • vis tallet omkreds
  • ved vip til højre
    • sæt areal = bredde * længde
    • vis ordet “Areal”
    • pause(1000)
    • vis tallet areal

Overvej

Hvor arbejder computere med tal og beregninger?

I skal både tænke på de computere og digitale apparater, som I kender hjemmefra og på digitale værktøjer, som I har hørt om.

Materialet er tilføjet efter aftale om brug med Torben Baunsø.

Materialet er udarbejdet af
Torben Baunsø
Creative Commons - CC BY NC
Læs om rettighederne til dette materiale »