Dine favoritter Klik på for at gemme dine favoritter. 0 favoritter
Dine favoritter 0 favoritter
U Undervisning
Markér som favorit Fjern som favorit

Velfærdsteknologi

  • Fag På tværs af fag
  • Emne Didaktik
  • Tidsforbrug
  • Sværhedsgrad

Velfærdsteknologi er et spændende emne at arbejde med i grundskolen, da det indeholder en lang række mulige problemstillinger, eleverne kan arbejde med. Dette forløb er en inspiration til, hvordan emnet kan gribes an, ligesom det kommer med nogle konkrete eksempler på produkter elever tidligere har arbejdet med indenfor konkrete problemstillinger.

Generelt set er velfærdsteknologi brugerorienterede teknologier, der på forskellig vis forsyner eller assisterer brugerne i den offentlige eller private sektor. Det kan både være inden for områder såsom tryghed, sikkerhed, daglige gøremål og mobilitet. 

Der er dermed tale om en lang række af mulige problemstillinger, som eleverne kan arbejde med og tage udgangspunkt i på forskellig vis, for både at sikre stor elevinddragelse, medbestemmelse, vedkommenhed, indre styret motivation og tværfaglige kompetenceområder, hvilket giver plads og tid til, at eleverne kan udvikle deres sociale, personlige og falige kompetencer.
Forløbet tager udgangspunkt i innovation og entreprenørskabsundervisning, PBL og praksisfaglighed, og præsenterer to konkrete procesmodeller til inspiration, og ikke et færdigt undervisningsforløb.

Kapitler

Der kan arbejdes med emner og problemstillinger inden for velfærdsteknologi til alle alderstrin. Det handler primært om elevernes erfaring og udgangspunkt og den faglighed, man sætter fokus på.

Det kan fx være: 

  • et samarbejde med det lokale plejehjem
  • besøg på sygehuset
  • besøg af sundhedsplejersken
  • folk med fysiske eller psykiske handicap
  • indretning af hjemmet
  • hjælpemidler
  • genoptræning
  • osv

Der gives her to eksempler på procesmodeller, der kan tages udgangspunkt i.

Den ene procesmodel er Fonden For Entreprenørskabs – Idevejen, der bruges til FFE’s program – Projekt Edison: https://edison.ffefonden.dk/ 

Materiale og procesmodel fndes her: https://ffefonden.dk/grundskolen/ – søg efter Idevejen. Temaet skifter fra år til år, og er her taget fra temaet til 2023 – Vi skaber energi.

Som udgangspunkt og introduktion kan lærerteamet starte med følgende spørgsmål::

  • Afgrænsning af tema/emne/problemstilling – tilpasset elevernes erfaring med projektarbejde
  • Elevinddragelse – skal eleverne være med til at undersøge og definere projektet eller gør lærerteamet det?
  • Hvordan skaber vi mulighed for at eleverne skaber værdi for andre?
  • Hvilke faglige områder arbejdes der med?
  • Hvordan sikres det, at eleverne arbejder med åbne processer og undersøgelser, samtidig med, at der tages højde for elevernes erfaring
  • Hvordan skabes der autenticitet? Skal lærerteamet lave konkrete aftaler, finde autentiske cases eller problemstillinger eller skal eleverne her inddrages?
  • Hvilke kriterier er mest centralt for projektforløbet? Er det faglige, personlige eller sociale? Og hvilke pejlemærker sigtes der mod for at sikre feedbackloops?
  • Hvordan skal elevernes proces og produkter præsenteres? Skal det være et i klassen, for skolen, som en udstilling eller offentligt?

Man kan også tage udgangspunkt i PBL – og her tages udgangspunkt i problembaseret læring, hvor man kan bruge følgende proces til eleverne:

 

  1. Undersøg mulige problemstillinger​
  2. Lav en plan ( tegn, idegenerer allerede nu mulige løsninger – undersøg, lav kriterier for første loop ) 
  3. Lav en prototype​
  4. Juster prototype på baggrund af feedback, informationer, etc) ​
  5. Bred ideen ud- kontakt firmaer, interesseorganisationer etc​
  6. Deltag i udfordringer som Projekt Edison, Next Level, First Lego League eller lav jeres egen Løvens hule etc​
  7. Opstil kriterier for løsninger​
  8. Opstil loops, så der kan opstå strategier, fejlmodighed

På Sct Hans skole i Odense har de tidligere arbejdet med emnet Velfærdsteknologi på forskellige måder og her kan ses nogle eksempler:

3 Drenge i 9. klasse arbejde i den innovative projektopgave med følgende problemstilling:

Vi vil gerne undersøge sygdommen Parkinson og dens udvikling, samt om vi kan skabe konkrete hjælpeværktøjer til hverdagen. 

De kendte en med sygdommen og havde derfor en personlig kontakt til deres målgruppe og en reel persona, som de samarbejdede med. De opfandt en kop, der har et kugleled mellem håndtag og kop, samt lodder i bunden, så vibrationerne aftager. Det var en længere proces og efter flere modeller og udgaver, kom de frem til nedenstående.
De havde samtidig et super samarbejde med Teknologisk Institut, Parkinsonforeningen og testede løbende deres prototyper med deres målgruppe, hvilket var en meget lærerig proces.

2 piger fra 9. klasse deltog i konkurrencen-  Next Level – med deres projekt:
A+A Get Creative og arbejde med følgende:

Hvis børn bliver indlagt på et hospital, skal de have noget at tage sig til, noget der kan distrahere dem fra at tænke på deres sygdom. Der kan være mange grunde til at de er indlagte, og der kan være forskellige ting som børnene ikke kan gøre, som fx. at være udenfor eller at bevæge sig meget. Med vores projekt får de en distrahering fra deres sygdom. 

 

I vores projekt har vi syet penalhuse, som vi har givet til børn på intensivafdelingen på Odense Universitetshospital. Vores penalhuse er lavet af stofrester fra Stof & Stil og fejlproducerede lynlåse. Vi har selv syet penalhusene med hjælp fra vores mødre. I penalhuset var der farver, tuscher, blyanter, kuglepenne og en Pixi-bog. Alle skriveredskaber og Pixi-bøger blev sponsoreret af Bog & Ide og Arnold Busck. 

Sammen med penalhuset lavede vi et opgavehæfte med opgaver, som vi selv har fundet på og produceret. Vores opgaver skiller sig ud fra almindelige skoleopgaver, da vores opgaver skal få børn til at være kreative og tænke ud af boksen, og ikke lære dem ting som at læse, sætte kommaer eller regne ligninger. Nogle af vores opgaver er inspireret af bogen “Wreck this journal”, der har flere lignende opgaver, men ingen af dem er direkte kopieret, da vi selv har tegnet og fundet på alle siderne i vores hæfte. I hæftet er der 21 sider med opgaver. Siderne er kopieret på vores skole og er sat i en almindelig plastikmappe.

8. årgang arbejdede med følgende problemstilling:

 Hvordan skaber vi en legeplads, hvor børn og unge er mere fysisk aktive i frikvartererne? 

Man kan diskutere om det reelt er indenfor emnet velfærdsteknologi, men som inspiration giver det nogle vinkler og perspektiver til hvordan det kan gribes an. Problemstillingen kunne fx have været målrettet indretning af ældres bolig, et plejehjems udeareal eller tilpasning af skolen til elever med særlige behov.

Her ses konkrete eksempler fra to grupper, hvor den ene har lavet alt i pap og karton, mens den anden har anvendt lasercutteren, og er et godt eksempel på, at man som lærerteam skal overveje hvornår man anvender teknologier – værktøjer, alt efter hvad kriterierne og det primære formål for forløbet er:

 

Materialet er udarbejdet af
CFUmaker, Morten Relster
Creative Commons - CC/BY/NC/SA
Læs om rettighederne til dette materiale »